The Rainbowfish
Maandag 31 maart 2014:
‘Eerste dag van ons project.’
Vandaag gaan we de uitdaging
aan, we starten een project in onze school genaamd: ‘The colours of Habari
Njema’. We zullen een hele week lesgeven met zoveel mogelijke Belgische
tintjes. We werken met een BC/thema: ‘The Rainbowfish’ dat is gebaseerd op het
boek ‘The rainbowfish’. Daarmee gingen we dan ook aan de slag. We leerden in de
opleiding dat we verhalen die de kinderen voor de eerste keer te horen krijgen,
altijd moeten vertellen in de moedertaal. In ons geval was dit Swahili. Jammer
genoeg is het niveau van Swahili bij Jolien en ik niet hoog genoeg om het
volledige boek te vertalen… Daarom schakelden we de hulp van de leerkrachten
in. Althans, dat dachten we! De leerkrachten moesten vergaderen, waardoor onze
leerkrachten niet vrij waren om het boek voor te lezen. Ja hoor, vergaderen
gebeurd hier tussen de lessen door en de kinderen moeten zich dan bezig houden.
Gelukkig was Chris er! Chris nodigden we uit op onze school om foto’s te komen
nemen van onze eerste projectdag! Chris was dus de perfecte persoon om ons
verhaal voor te lezen en dat deed hij ook.
Hij deed het goed, zo goed dat de kinderen muisstil waren… Echt mooi om
te zien! De kinderen kregen op het einde van het boek de vraag van Chris: ‘Wat
heb je geleerd van het boek?’. De kinderen antwoorden mooi: ‘Delen!’. Stil werd
ik ervan…
Na het verhaal waren de
kinderen onmiddellijk betrokken bij het thema. De kinderen waren helemaal
enthousiast en klaar voor de volgende lessen. Tijdens wiskunde leerden ze rond
grote en kleine vissen. Deze moesten ze dan gaan classificeren. Maar ook aan
sport werd er gedaan. We deden de beroemde tikspelletjes. Voor deze kindjes
helemaal nieuw. Wat het ook moeilijk maakte voor hen. Ze hadden enorm veel
uitleg en ondersteuning nodig. Voor het tikspel voegden we de KG I en KG II
samen. Zo waren we met een grote groep en konden de kinderen ook van elkaar
leren. Ze vinden het altijd fijn om samen les te krijgen.
Breaktime, we gaven de
kinderen sportmaterialen waarmee ze vrij mochten experimenteren en ontdekken
hoe de materialen allemaal konden gebruikt worden. Na onze dagelijkse cola in
het kleine winkeltje niet ver van onze school, keerden we terug naar school.
Het was fantastisch om te zien hoe de kinderen omgaan met de materialen. Ze
zijn gefascineerd, geboeid, enthousiast, gelukkig en uitgedaagd! Mooi om te
zien! Jolien en ik werden er helemaal stil van. Na het ravotten was het tijd om
onze lessen verder te zetten!
Knutselen, WOW! De kinderen
hebben zo goed hun best gedaan! De resultaten die ik te zien kreeg waren
prachtig. De kinderen mochten zelf een rainbowfish maken met gekleurd papier. De
kinderen begrijpen heel goed waarom de vis, rainbowfish heet. ‘Omdat hij zoveel
mooie kleuren heeft!’. De kinderen mochten voor de eerste keer deze techniek
toepassen en zelf hun creativiteit gebruiken voor het vormen en het opvullen
van de vis. Het resultaat was om naar huis te schrijven! Ik was zo trots op
mijn kleine snotters, opnieuw kreeg ik een moment van stilte. Ik vertelde hen
dat ik zo trots op hen was en de glimlachen die ik kreeg waren heel groot. De
kinderen zijn dit niet gewoon.. Knutselen staat op hun weekrooster, maar ze krijgen
nooit uitdagingen. Enkel tekenen in hun boek, maar nooit iets anders. Deze
ervaring was voor hen zeker onvergetelijk. Ze deden iets nieuws en mochten zelf
beslissingen nemen. Het plezier was duidelijk te lezen op hun gezichten!
Jolien en ik keren met een
grote glimlach terug naar huis! Onze eerste dag is super goed verlopen en we
zijn trots op het resultaat, maar vooral op de betrokkenheid van de kinderen.
Thuis storten we ons volledig op de voorbereidingen van morgen, maar ook
bereiden we een leerkrachten vergadering voor die zal gaan over onze muzische
afsluiter van ons project… Ik verklap nog niets… Ik hou jullie nog even in
spanning.
Chris leest het verhaaltje voor
Knuffels in overvloed.
Chris leert Adam fietsen.
Ook Baby waagt haar op de fiets.
Mazera is geen 5 meter van mij af te houden. En ik vind het niet erg :).
Knutelen doen ze als de beste!!
Een geslaagde eerste dag!
Dinsdag 1 april 2014: ‘Dag
twee!’
Dinsdag, vandaag is dag twee
van ons project week. Jammer genoeg is niet iedereen altijd even enthousiast in
de morgen. Jolientje en haar ochtendhumeuren, je went er wel aan na een tijdje.
Gelukkig duren ze niet zo lang en heb ik een lachende Jolien achter mij op de
pikipiki.
Vandaag lezen wij het
verhaaltje voor. Gisteren las Chris het voor in Swahili en vandaag zullen we
proberen het in het Engels voor te lezen. Dit deden we ook, met succes. Wel
merkte ik dat sommige dingen nog onduidelijk waren voor de kinderen, maar ze
snapten het verhaal wel! De kinderen zijn zo gefascineerd door boek, de ogen
zijn wijd open wanneer ik het verhaal voorlees. Heel leuk om zo een verhaal
voor te lezen. KG I en KGII kregen samen het verhaal te horen, we werken een
beetje klasoverschrijdend.
Ook wiskunde kwam opnieuw
aan de orde, zoals elke dag. We leerden patronen volgen aan de hand van de
schubben van een vis. Een uitdagende opdracht die de kinderen duidelijk nog
nooit gehad hadden. De vele herhaling van de uitleg was nodig om de opdracht
tot een goed einde te brengen, wat ook normaal is als je dit voor de eerste
keer moet doen. Ik vind het super om deze kinderen nieuwe dingen aan te leren,
je bent niet wijs hoe groot de betrokkenheid is bij deze kinderen. Voor
beweging besloten we om nog eens de verschillende tikspelen te herhalen,
aangezien dit gisteren nog moeilijk verliep. Vandaag ging het al wat beter,
maar nog steeds was er veel uitleg nodig!
Na een colaatje en genieten
van de kinderen die plezier beleven, vlogen Jolien en ik er terug in. Vandaag
krijgen ze lifeskills. Het boek gaat over delen en vrienden maken. Daarom gaven
Jolien en ik teambuilding. De kinderen kregen een parcours die ze moesten
afleggen met twee. Maar niet zomaar per twee, één van de twee was geblinddoekt
en moest ‘blind’ het parcours afleggen met hulp van zijn of haar vriendje. Het
ging dus over vertrouwen en vrienden maken. Er gebeurden enkele hele grappige
momenten, Jolien en ik lachten zo hard
dat onze buik ervan pijn deed J.
Na dit avontuur gingen we in
meeting met de leerkrachten over onze muzische afsluiter, het ouderproject.
Natuurlijk moeten we niet alleen ons en de leerkrachten warm maken, maar ook de
kindjes. We besloten om de muziek te laten horen aan de kinderen, niet veel
later kregen we een klaslokaal gevuld door dansende gelukkige kinderen. Jammer
dat jullie dit niet konden zien met eigen ogen, we genoten zo van het moment
dat we zelf de tijd niet hadden om foto materiaal te verzamelen. Een mooie afsluiter van een mooie tweede dag!
Ik blijf jullie nog even in spanning houden over onze muzische afsluiter.
Opnieuw wakker worden in het
mooie Kenia, Ukunda. Maar er viel me iets op. Tijdens het ontbijten hoor ik
geen getoeter… Dit is verdacht stil. En ja hoor… Vandaag zien we geen matatu’s.
Deze zijn in staking. De regering heeft besloten dat alle matatu’s een
‘snelheidsrem’ moeten hebben, zolang ze dit niet hebben, mogen ze niet rijden.
De mensen zijn woedend hier. Dit kost voor hen mensen van geld. Opnieuw zoveel
mensen die dreigen hun werk te verliezen. Gelukkig hebben wij onze vaste
pikipiki, Ibrahim!
Vandaag beginnen we opnieuw
met het boek, deze keer mochten de kinderen zelf vertellen hoe het verhaal
ging. Aangezien hun Engels nog niet op hoog niveau is, mochten ze dit ook in
het Swahili doen en werd dit dan vertaald door de leerkracht. Ik vind het niet
belangrijk dat de kinderen het kunnen zeggen in het Engels, ik vind het meer
belangrijk dat ze het boek begrijpen en de essentie. Tijdens wiskunde kregen ze tellessen en er
zitten enkele knappe kinderen in mijn klas die er echt van houden om deze
lessen te krijgen. Onbetaalbare glimlachen, een echt plezier om les aan te
geven!
Outdoor was deze keer geen
tikspelletjes, maar dansen. We bereiden ons voor op de muzische afsluiter van
ons project. We leerden hen het dansje van K3: ‘Alle kleuren van de regenboog’.
De kinderen waren enthousiast omdat ze het woordje Afrika verstonden.
Betrokkenheid= 100%!! Na de break kregen we te horen dat volgende week bijna
helemaal vol gepland is door de directeur, toen kwamen Jolien en ik tot het
besef dat we nog maar 3 dagen hebben om te oefenen voor het ouderproject. Ja
hoor, wij organiseren een schoolfeest! Een grote uitdaging die we met beide
handen aangaan.
We organiseren een
schoolfeest waar alle ouders van alle kinderen op school zijn voor uitgenodigd.
De kinderen hebben dit nog nooit gedaan en hebben dus ook nood aan de nodige
ondersteuning van ons. Ook de leerkrachten hebben hier nood aan! We merken wel
dat enkele kinderen nog verlegen zijn, het is onze taak om te tonen dat er geen
enkele reden is om verlegen te zijn. Iedereen heeft talent.
Wanneer ik thuis kwam,
bereidden we samen de volgende dagen voor. Hoe gaan we ons schoolfeest doen
verlopen en hoe zien we het best. Heel spannend allemaal, wat het nog
uitdagender maakt!
Vannacht had ik een rot
nacht! De hele nacht heb ik liggen hoesten, zo hard dat ik bang was om mijn
bedpartner, Jolien, wakker te maken. Dus besloot ik maar om de nacht te
spenderen in de zetel, maar best ook. Geen oog heb ik dicht gedaan, hoesten,
hoesten, hoesten. Verschrikkelijk gewoon…
Donderdag 3 april 2014: ‘Repeteren,
repeteren, wie oefent zal het leren.’
Na een slapeloze nacht was
het tijd om me klaar te maken voor school. Na Jolien haar ochtendhumeurtje,
kwam ze heel bezorgd naar me toe. Maar ik wou naar school. Dit is ons project
en onze laatste dagen dat we kunnen lesgeven in onze schooltje, niets houd me
thuis. Ik besloot om naar school te gaan!
Op school aangekomen bleef
de hoest me maar achtervolgen, maar ik zette door. Samen met Jolien stortten we
ons opnieuw volledig op de voorbereidingen van het schoolfeest. We starten de
dag met een poppenkast. We vertellen het boek in de vorm van poppenkast. De kindjes
lachten hen te pletter. Hierna gingen we dansen. Elke klas kreeg hun liedje
opnieuw te horen en mochten vrij bewegen op de muziek. Deze kinderen zijn
onbeschrijfelijk fascinerend! Zo jong en al zo kunnen dansen. Maar er was één
moeilijkheidsfactor… De muziek. Het thema is kleuren, dus besloten Jolien en ik
liederen te zoeken over kleuren. Jammer genoeg had dit weinig succes bij
Swahili liedjes. Dus kozen we voor Engelse liedjes. Maar deze kinderen zijn
niet gewoon om deze muziek te horen, laat staan te dansen.
We moesten hen dus echt veel
begeleiden bij het dansen. Danspasjes aanleren vooral, maar ritme vinden, daar
hebben ze zeker geen problemen mee! Na de middag werd het hoesten steeds erger,
zo erg dat ik zelf moest overgeven. Ik moest naar de dokter om te weten wat er
aan de hand was.
Ik ging naar de dokter en
liet mijn bloed trekken… Opnieuw… Ik haat spuitjes, maar ik moest wel als ik
wou weten wat er aan de hand was. En ja hoor, ik heb een bronchitis. Je doet
het maar eh, in Kenia zitten en dit op doen? Gek gewoon. Maar ik voelde me wel
opgelucht wanneer ik wist wat het was. Ik kreeg enkele pilletjes en hoestsiroop
toegeschreven. Laat ons hopen dat dit snel over is!
Vrijdag 4 april 2014: ‘De
laatste vrijdag…’
WOW!! Wat is deze week
voorbij gevlogen, we zijn al vrijdag! Vandaag begint officieel de vakantie.
Maar in Habari Njema moeten de kinderen maandag en dinsdag nog komen voor ons
farewellparty en woensdag voor de oudermeeting en ons schoolfeest.
Vandaag hebben we er een
echte lap op gegeven. We oefenden met alle klassen kei hard om de liedjes te
kennen en de stapjes die we erop gemaakt hebben. We merken wel dat de tijd die
we erin stoppen, zinvol is! De kinderen kennen het en beleven er echt plezier
aan!
We merken wel dat de ene
klas meer hulp nodig heeft dan de andere, maar dat is in België ook zo. Sommige
kinderen hebben ook soms meer zelfvertrouwen dan een ander, wat optreden al
veel gemakkelijker maakt. Sommige kinderen zijn dan ook heel angstig om dit te
doen, wat het dan moeilijk maakt. Je moet rekening houden met alle kinderen.
Als afsluiter van ons
ouderproject zullen we dansen op K3: ‘Alle kleuren van de regenboog’. De
kinderen zijn dol op het liedje! Het is zo grappig wanneer ze meezingen met het
zinnetje: ‘Van Afrika tot in Amerika.’ Jolien en ik zijn twee heel trotse
juffen! Ik heb zo lichtjes het gevoel dat ons schoolfeest een succes zal
worden! Duimen maar!
Vandaag moesten we ook
foto’s nemen voor ons diploma die we zullen krijgen op ons farewellparty. Alles
gaat nu zo snel, ik zou wel op de rem willen duwen, maar kan dit jammer genoeg
niet. Gelukkig ben ik iemand die aan de droevige momenten een grappige toetsje
kan geven. We maakten samen heel veel gekke foto’s, de kindjes zijn daar dol op
en hun juf Charlotte stiekem ook.
Volgende week de laatste 3
dagen… Jolien en ik zijn alleszins heel enthousiast om ons project goed af te
ronden!! Een top team!
Bezoekje aan Millenium
Geen opmerkingen:
Een reactie posten